افزایش قد و راهکار های رشد طبیعی آن

بدنسازان ایرانی

اخبار و تصاویر مربوط به ورزش بدنسازی در ایران و جهان

پرینت
Height-After-25

قد، نقش مهمی در تعیین ظاهر و شخصیت کلی فرد ایفا می‌کند. این بدان معنا نیست که ما توانایی‌های افراد کوتاه قد را زیر سوال می‌بریم، اما افراد کوتاه قامت، اغلب از کمبود اعتماد بنفس رنج می‌برند و همچنین به علت قدشان، در جنبه‌های خاصی از زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

 

هیچ شکی در مورد این واقعیت وجود ندارد که بعضی از ما از کوتاهی قدمان مطلع هستیم. معمولا یک بچه‌ی کوتاه قد، اغلب قربانی قلدری افراد بزرگتر و دوستانش می‌شود، ممکن است او شانسی برای پیوستن به تیم بسکتبال مدرسه نداشته باشد، همچنین احتمالا بعنوان مبصر کلاس نیز منصوب نمی‌شود و غیره.

بنظر می‌رسد که حتی یک فرد بااستعداد یا خوش تیپ و زیبا نیز در صورتیکه قدش کوتاه‌تر از حد نرمال باشد، به احتمال زیاد نادیده گرفته می‌شود. ما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که افراد قد بلند، در بسیاری از موارد، توجهات را به خود جلب می‌کنند. درشغل‌های خاصی مانند مدلینگ و بازیگری، شما باید بلند قد باشید.

بسیار خب، در این مقاله ما در مورد عواملی که بر قد ما تاثیر می‌گذارند و اینکه چگونه می‌توانیم قدمان را بطور طبیعی افزایش دهیم، صحبت می‌کنیم.

عواملی که بر قد تاثیر می‌گذارند

همه‌ی ما احساس می‌کنیم که بلند قد شدن، تحت کنترل ما نیست. اما این تا حدی درست است. فاکتورهای زیادی مانند عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی وجود دارند که نقش مهمی در تعیین قد ما ایفا می‌کنند. همچنین در بدن ما هورمونی به نام هورمون رشد انسانی (HGH) وجود دارد که قد ما را تنظیم می‌کند. HGH توسط غده‌ی هیپوفیز در بدن ما ترشح می‌شود و برای رشد استخوان‌های بلند و غضروف‌ها ضروری است.

عوامل ژنتیکی

ژن‌های مختلفی که در بدن انسان وجود دارند، بر قد تاثیر می‌گذارند. اگر هم پدر و هم مادر کوتاه قد باشند، ما فرض می‌کنیم که کودکان آنها نیز کوتاه قد خواهند شد. اما این همیشه درست نیست. والدین بلند قد می‌توانند کودکان کوتاه قد داشته باشند و بالعکس. در واقع، قد تمام اعضای خانواده‌ی هر دو طرف باید در نظر گرفته شود. اگر تمام آنها کوتاه قد باشند، این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد نسل‌های بعدی نیز کوتاه قد خواهند شد. آنها از نظر ژنتیکی کوتاه قد خواهند بود و شما نمی‌توانید عامل ژنتیک را تغییر دهید.

عوامل غیر ژنتیکی

چندین عامل غیر ژنتیکی نیز بر قد ما تاثیر می‌گذارند. رژیم غذایی مناسب، تغذیه، سبک زندگی سالم و خواب مناسب نیز نقش مهمی در افزایش قد ما در مرحله‌ی رشد ایفا می‌کنند. کوتاه قد بودن می‌تواند با تغذیه‌ی نامناسب، عدم فعالیت فیزیکی، پوسچر نامناسب و غیره مرتبط باشد. عوامل غیر ژنتیکی می‌توانند با پیروی از یک سبک زندگی کاملا سالم از دوران کودکی، تا حد معینی کنترل شوند.

در زیر بعضی از عوامل غیر ژنتیکی که ممکن است برقد تاثیر بگذارند را بیان می‌کنیم:

  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • مراقبت نامناسب در دوران قبل از زایمان و بعد از زایمان
  • بیماری در طول دوران کودکی و نوجوانی
  • وزن کم در هنگام تولد
  • وضعیت روحی و روانی در طول دوران کودکی و نوجوانی

چگونه قد را بطور طبیعی افزایش دهیم؟

خبر خوب این است که ما می‌توانیم قدمان را بطور طبیعی افزایش دهیم. لازم به ذکر است که حدود ۲۰٪ (یا بیشتر) از قد ما به عوامل خارجی مانند محیط زیست، فعالیت‌ها و رژیم غذایی ما بستگی دارد. اگر ما در زندگی روزمره‌مان از برخی قوانین اساسی پیروی کنیم، می‌توانیم قدمان را بطور طبیعی افزایش دهیم.

در ادامه با روش‌های طبیعی برای افزایش قد آشنا خواهید شد.

خواب مناسب

مطالعات نشان داده اند که وقتی ما خوابیم یا استراحت می‌کنیم، بدن ما رشد کرده و بافت‌ها را بازسازی می‌کند. خواب و استراحت مناسب برای یک بدن در حال رشد، بسیار ضروری هستند. اعتقاد بر این است که هورمون رشد انسانی یا HGH در طول زمانیکه ما یک خواب راحت و عمیق با موج آهسته داشته باشیم، بطور طبیعی تولید می‌شود.

بعنوان یک قانون، کودکان و نوجوانان در حال رشد باید هر شب حداقل ۸ تا ۱۱ ساعت خواب مناسب داشته باشند تا بتوانند به حداکثر قدشان دست یابند. توصیه می‌شود که قبل از رفتن به رختخواب، یک دوش آب گرم بگیرید تا خواب راحتی داشته باشید.

ورزش

یک عامل دیگر برای افزایش قد بطور طبیعی، این است که از نظر فیزیکی متناسب بوده و مانند یک کودک فعال باشید. می‌توانید با تمرینات منظم و فعالیت‌های ورزشی به این مورد دست یابید. هنگامی که از نظر جسمی فعال هستید، بدن به مواد مغذی سالم بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

مصرف منظم مواد مغذی، تغذیه‌ی شما را بهبود می‌بخشد و به تبع آن، منجر به رشد مناسب می‌شود. شنا، ایروبیک، فوتبال، بسکتبال، تنیس، کریکت یا تمرینات کششی، روش‌های خوبی هستند تا بدنمان را در حال رشد و از نظر فیزیکی فعال نگه داریم. مشارکت فعال عضلات ما، نه تنها رشد بلند مدت ما را بهتر می‌کند، بلکه از طریق عرق کردن به سم زدایی بدن ما نیز کمک می‌کند.

بعضی از تمرینات متداول برای افزایش قد شما به شرح زیر هستند:

آویزان شدن از میله

شما قسمت بیشتر روزتان را در یک وضعیت مستقیم و عمودی سپری می‌کنید. یکی از بزرگترین موانع در مسیر بلند قد شدن، جاذبه‌ی زمین است که ستون فقرات و مفاصل شما را فشرده می‌کند، غضروف‌ها را بهم می‌فشرد و باعث می‌شود کوتاه‌تر شوید.

با اینحال شما می‌توانید از طریق تمرین ساده‌ی آویزان شدن، از شر این مانع خلاص شوید. آویزان شدن به یک روش کاملا متداول برای افزایش قد تبدیل شده که قد فرد را ۲.۵ تا ۵ سانت افزایش می‌دهد. دلیلش این است که این تمرین به وزن نیم تنه‌ی پایین شما امکان می‌دهد که ستون فقراتتان را بکشد.

یک میله یا بارفیکس بردارید و آن را در ارتفاعی قرار دهید که بتوانید با گرفتن آن، آویزان شده و بدنتان را بطور کامل بکشید. اگر ارتفاع آنقدری نیست که بدنتان کاملا کشیده شود، زانوهایتان را کمی خم کنید تا بتوانید آزادانه از میله آویزان شوید. سعی کنید که حداقل بمدت ۲۰ ثاینه آویزان باشید و سپس کمی استراحت کنید. همچنین باید این تمرین را حداقل ۳ بار تکرار کنید.

حالت شنا روی زمین

این تمرین که معمولا به «پا زدن متناوب» نیز معروف است، بر کمر شما تمرکز می‌کند. روی شکمتان بطور صاف دراز بکشید. بدن شما باید کاملا کشیده باشد. دست‌هایتان را بطور مستقیم در مقابلتان قرار دهید. کف دست‌های شما باید بطرف زمین باشد. دست چپتان را بالاتر از دست راستتان بالا ببرید، و پای راستتان را تا جایی که می‌توانید از زمین بلند کنید، در حالیکه پای دیگرتان بطور مستقیم روی زمین قرار دارد. بمدت ۴ تا ۵ ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سپس دست و پای دیگرتان را بلند کرده و این روند را تکرار کنید.

پلویک تیلت

این یک تمرین رایج است که بین مربیان باشگاه نیز محبوب می‌باشد. تمرین ساده‌ای است، و شما در زمان انجام این تمرین، کشش بسیار زیادی را در باسن و بالا و پایین ستون فقراتتان احساس می‌کنید. به پشت دراز بکشید، بطوری که شانه‌ها و دست‌هایتان محکم روی زمین قرار داشته باشند. زانوهایتان را کمی خم کنید و پاهایتان را تا جایی که ممکن است به باسنتان نزدیک کنید. سپس به کمرتان طوری قوس دهید که لگنتان به سمت بالا کشیده شود. حدود ۲۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس بتدریج این زمان را به ۳۰ ثانیه افزایش دهید.

یوگا برای افزایش قد شما

مطالعات تحقیقاتی همچنین نشان داده‌اند که یوگا و تکنیک‌های تنفسی صحیح می‌توانند نقش فوق‌العاده‌ای در افزایش قد شما بطور طبیعی ایفا کنند. گفته می‌شود هنگامیکه ما در طول تمرینات یوگا، هوا را عمیق استنشاق می‌کنیم، استرسی که باعث فشار در عضلات پشت‌مان می‌شود را آزاد می‌کنیم، که به نوبه‌ی خود این مانع را برطرف کرده و باعث افزایش رشد بدن می‌شود. همچنین تعدادی از وضعیت‌های یوگا وجود دارند که در افزایش قد شما بسیار موثر هستند. این وضعیت‌های یوگا برای راست نگه داشتن بدنتان و افزایش قد به شرح زیر می‌باشند:

  • سوریاناماسکار

این یک تمرین قدیمی یوگا با ۱۲ حالت مختلف است که پشت سر هم انجام می‌شوند.

  • تریکوناسانا

تریکوناسانا به بهتر کردن تعادل شما کمک می‌کند. این تمرین یوگا به شما یک پوسچر خوب می‌دهد. به وضعیت مثلث نیز معروف است.

  • تالاسانا

تالاسانا، دست‌ها، پاها و ستون فقرات شما را تقویت می‌کند، بدن شما را صاف نگه می‌دارد و برای افزایش قد مفید است.

  • سوکهاسانا

این حالت، یک وضعیت اصلی است که سایر وضعیت‌های یوگا از آن آغاز می‌شوند. شما با انجام این آسانا، تنفستان را کنترل کرده و کمر و باسنتان را تقویت می‌کنید.

  • ادهوموکها ساواسانا

به سگ سر پایین نیز معروف است! این آسانا، جریان خون به صورت و گردن شما را افزایش می‌دهد.

ابر غذاها و رژیم غذایی متعادل برای افزایش قد

شما می‌توانید تمام انواع تمرینات ورزشی و حرکات یوگا را امتحان کنید، اما تا زمانی که یک رژیم غذایی متعادل نداشته باشید که مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن برای رشد مناسب را به شما برساند، هیچ چیزی ممکن نیست. بعضی از مواد مغذی ضروری که برای رشد جسمی بدن شما مفید هستند، به شرح زیر می‌باشند:

  • ویتامین D و پروتئین‌ها: هورمون‌های رشد را افزایش دهید و به رشد مناسب دندان‌ها و استخوان‌ها کمک کنید. گوشت بدون چربی، پنیر، حبوبات، توفو و سفیده‌ی تخم مرغ بیشتری مصرف کنید.
  • روی: مصرف روی برای کودکان مفید است، زیرا از رشد ناکافی آنها جلوگیری می‌کند. مواد غذایی غنی از روی عبارتند از شکلات، تخم مرغ، صدف، مارچوبه، بادام زمینی و غیره.
  • کلسیم: محصولات لبنی و سبزیجات برگ سبز بیشتری مصرف کنید. این کار به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها: برای یک رژیم غذایی متعادل، فراموش نکنید که شیر، تخم مرغ، سویا، جو دو سر، میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی‌تان جای دهید.

آشواگاندها یا جینسنگ هندی، قد را افزایش می‌دهد

آشواگاندها (با نام علمی‌Withania somnifera)، یک گیاه دارویی است که معمولا در داروهای آیورودیک سنتی هندی بکار می‌رود. این گیاه در افزایش نشاط، انرژی، و قدرت بدن بسیار موثر است. بافت‌ها، عضلات و استخوان‌ها را تقویت کرده و احساس خستگی را کاهش می‌دهد. از آنجا که این گیاه، رشد عضله و استخوان را افزایش می‌دهد، به شما کمک می‌کند که اندام بهتری داشته باشید.

  • بخش‌های مساوی از پودر آشواگاندها و شکر را با هم مخلوط کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط بردارید و آن را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب میل کنید.
  • برای اینکه شاهد بهترین نتیجه در رشد قدتان باشید، این درمان را بطور مداوم حدود ۴۵ روز ادامه دهید.
  • بهتر است برای مخلوط کردن این پودر، از شیر گاو استفاده کنید.
  • از این درمان خانگی در دوران بارداری استفاده نکنید.
  • برای تاثیر بهتر و سریع‌تر، از مصرف غذاهای آماده اجتناب کنید.

شیر و محصولات لبنی

نوشیدن شیر در سال‌های رشد می‌تواند به افزایش قد کمک کند. شیر حاوی کلسیم معدنی ضروری است که برای بهبود استخوان‌ها لازم می‌باشد. معلوم شده که شیر و همچنین فراورده‌های لبنی در افزایش مواد معدنی استخوان و توده‌ی استخوانی موثر هستند. در کودکانی که در سن بلوغ هستند، نوشیدن شیر گاو، مواد مغذی مختلف برای رشد و دستیابی به مقدار مناسبی از توده‌ی استخوانی را فراهم می‌کند، که از پوکی استخوان در زندگی آینده جلوگیری خواهد کرد. پروتئین موجود در شیر و محصولات شیر، سلامت کلی فرد را بهبود می‌بخشد.

  • روزانه ۲ تا ۳ لیوان شیر مصرف کنید.
  • محصولات لبنی بیشتری را وارد رژیم غذایی‌تان کنید، مانند پنیر، ماست و پنیر کاتیج.
  • این درمان در کودکانی که در دوران بلوغ قرار دارند موثرتر است.

مقدار زیادی آب بنوشید

برای داشتن بدنی سالم، یک فرد نیاز به نوشیدن مقدار زیادی آب گوارا در طول روز دارد. نوشیدن آب از تشکیل مواد سمی در بدن که ممکن است بر سوخت و ساز تاثیر بگذارند جلوگیری خواهد کرد. نوشیدن آب به بهبود هضم و پاکسازی بدن کمک می‌کند. هنگامی که بدن عاری از سموم باشد، سوخت و ساز افزایش خواهد یافت، و این مسئله به رشد مناسب استخوان‌ها کمک خواهد کرد.

  • برای پاکسازی دستگاه گوارش، صبح‌ها با معده خالی ۲ لیوان آب بنوشید.
  • برای دستیابی به بهترین نتیجه، در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

اگر سعی دارید قدتان را افزایش دهید، بغیر از نوشیدن آب باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل نیز اجتناب کنید. پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار و فست فودها نیز به رشد سریع‌تر استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین بهتر است بهمراه نوشیدن ۸ لیوان آب در روز، از میوه‌ها و سبزیجات آبدار مانند خیار و هندوانه نیز استفاده کنید.

از عواملی که مانع رشد می‌شوند اجتناب کنید

مصرف مواد مخدر و الکل در سنین جوانی، بسیار خطرناک است. مصرف این محصولات می‌تواند منجر به کاهش رشد و سوء تغذیه شود. همچنین مصرف کافئین را کاهش دهید و از مصرف استروئیدها اجتناب کنید. آنها مانع رشد استخوان در کودکان جوان می‌شوند، درنتیجه بر قد آنها تاثیر می‌گذارند.

سیستم ایمنی قوی

بعضی از بیماری‌های دوران کودکی می‌توانند منجر به کاهش رشد شود. این بیماری‌ها با ایمن سازی در فواصل منظم و مصرف مقدار زیادی ویتامین C قابل پیشگیری هستند. مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو مصرف کنید. شما می‌توانید با خوردن مواد غذایی کامل و تازه، حبوبات، غلات سبوس دار، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳، سیستم ایمنی تان را قوی نگه دارید. همچنین از مصرف غذاهای فراوری شده و هیدروژنه اجتناب کنید. اینکار به شما کمک خواهد کرد تا یک سیستم ایمنی سالم داشته باشید.

بسیار خب دوستان، دیدید که بلندتر شدن غیر ممکن نیست. از امروز، آن قسمت از کار که مربوط به خودتان می‌شود را آغاز کنید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، خوب بخوابید، ورزش و یوگا انجام دهید و بدنتان را در حال رشد نگه دارید. امیدواریم که به قد دلخواهتان برسید.

منبع-مجله تناسب اندام


سایت پرورش اندام ایرانی
كد لوگوي ما
سایت پرورش اندام ایرانیدریافت کد
">

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در شنبه 2 آبان 1394 ساعت 15:52 توسط حمید رضا بابایی HB |



[ طراح قالب وبلاگ : سیلور سون ] [ Weblog Themes By : SilverSeven.IR ]
تمامی حقوق مطالب و تصاویر متعلق به سایت پرورش اندام ایرانی می باشد و ذکر منابع با لینک به سایت ما می باشد www.hbbody.lxb.ir